Een foto van je kinderen of een verhaal over je ouders: LinkedIn wordt – tot frustratie van sommigen – vaker gebruikt voor privézaken. Welke informatie is geschikt om op dit medium te delen?
Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn bestaat alweer twintig jaar en in die tijd is het platform flink veranderd. Zowel qua uiterlijk als in hoe we ermee omgaan. Berichten worden de afgelopen jaren steeds persoonlijker en mensen plaatsen zelfs foto’s van vakanties en kinderen op hun profiel alsof het een soort Facebook is.
Die sprong naar het persoonlijke is merkbaar sinds de coronapandemie, vertelt schrijver en spreker Aaron Mirck. Mirck heeft samen met Sanne Kanis het boek Niet appen tijdens het eten geschreven, over digitale etiquette. “De grens tussen werk en privé is vervaagd tijdens de lockdowns, want opeens zag je de woonkamers van je collega’s.”
Sindsdien is minder duidelijk wat je nou eigenlijk op LinkedIn hoort te plaatsen. Volgens Mirck kun je LinkedIn het beste zien als een conferentie of ander bedrijfsevenement, maar dan online. “De vraag is dan of je de foto’s van je kinderen laat zien aan vreemden op een bedrijfsevenement.”
Steeds meer als Facebook
“Laten we LinkedIn lekker werkgerelateerd houden”, beaamt LinkedIn-expert Corinne Keijzer. Met haar bedrijf Digital Moves geeft Keijzer trainingen over het gebruik van dit sociale netwerk. “In mijn workshops wordt er door mensen veel geklaagd dat ze LinkedIn steeds meer op Facebook vinden lijken en daardoor afhaken. Het platform is veel minder statisch en saai geworden, waardoor je de persoon achter de functie meer ziet. Je krijgt daardoor echt een kijkje achter de schermen bij verschillende bedrijven en dat vind ik zo leuk.”
Aanvankelijk was het sociale netwerk bedoeld voor hogeropgeleiden, maar die tijd ligt volgens de LinkedIn-expert allang achter ons: ‘Alle lagen van de bevolking zitten er op. Ook mensen die voornamelijk met hun handen werken.’ Op LinkedIn kun je onder andere vacatures vinden, netwerken en laten zien waar je kennis van hebt.
Eerlijk en oprecht
Volgens beide experts hebben de meeste werknemers en ondernemers baat bij LinkedIn. Maar je moet er wel wat voor doen, vindt Mirck: “Je profiel moet op orde zijn en je moet af en toe iets van je laten horen.”
Het kan lastig zijn om te bepalen wat voor berichten je plaatst. “Het enige wat je hoeft te doen als je een verhaal aan iemand in het echte leven vertelt, is je afvragen of dat ook leuk is om op LinkedIn te delen”, stelt Keijzer. “Dat kan een tip zijn, een anekdote of een foto of video van iets dat je hebt meegemaakt. Zeker kennis delen vind ik een hele goede. Denk aan wie er aan de andere kant zit en hoe je die ander kunt helpen.”
Volgens de LinkedIn-expert moet je het jezelf vooral niet te moeilijk maken. “Schrijf zoals je praat en probeer het niet te mooi te maken. Maak je niet te druk over wat anderen vinden en wees gewoon lekker jezelf.” LinkedIn hoeft dus helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. “Ik vind het juist het makkelijkste platform van allemaal”, stelt Keijzer. “LinkedIn is veel eerlijker en oprechter dan veel andere kanalen. Je hebt tenminste echte namen en eerlijke gesprekken.”
Tranentrekkers
De nieuwe trend op LinkedIn is de tranentrekker: een emotioneel verhaal over iets dat jij of een naaste hebt meegemaakt om daar vervolgens een les uit te leren. Deze berichten zijn niet altijd even inhoudelijk, maar scoren goed, merkt Mirck: “Ik snap het wel, want je wil een band opbouwen met iemand en dat werkt op die manier. Wat raakt er nou meer: een onderzoeksrapport of een tranen trekkend verhaal?”
“Mensen merken dat die emotie heel erg scoort”, beaamt Keijzer. “Als het oprecht is, kan het heel mooi en inspirerend zijn, maar het is zo’n hype geworden dat mensen te veel voor de likes en views gaan. Post nou vanuit je hart en kennis. Dat werkt altijd het beste.” (bron: Intermediair)
LoopbaanVisie is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01