Ruim 4 op de 10 Nederlandse bedrijven (43%) stimuleert job crafting, waarbij de inhoud van het werk wordt aangepast aan de talenten en voorkeuren van de werknemer. Toch geeft maar 1 op de 3 Nederlandse werknemers aan dat dit voor hen een mogelijkheid is.
Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van Europese HR-dienstverlener SD Worx onder ruim 16.000 werknemers en bijna 5.000 HR-managers uit zestien Europese landen.
Job crafting stimuleert de interne mobiliteit binnen een organisatie en draagt bij aan talentbehoud. TNO heeft in een recent onderzoek job crafting aangemerkt als een manier om de variatie, uitdaging en autonomie in het werk te vergroten, wat belangrijk is in de huidige war for talent.
Een derde werkgevers vult vacatures met extern talent
Uit het onderzoek van SD Worx blijkt ook dat ruim 6 op de 10 (63%) Nederlandse werkgevers zich bewust zijn van het talent dat ze op de lange termijn nodig hebben. Een derde van de Nederlandse werkgevers (34%) zoekt talent eerder buiten de eigen organisatie, terwijl de oplossing ook binnen de eigen muren kan liggen. Nog eens 33% kiest ervoor om interne werknemers op te leiden om openstaande vacatures in te vullen.
Nederland scoort hier hoger dan het Europese gemiddelde (27%) en staat daarmee, na Finland (34%), op plek twee van alle bevraagde Europese landen. De overige 33% van de Nederlandse werkgevers geeft aan geen voorkeur te hebben voor interne of externe mobiliteit.
Een derde van de werkgevers heeft moeite met interne mobiliteit
Voor Nederlandse bedrijven blijft interne mobiliteit een lastige opgave. In februari 2022 gaf 26% van de bedrijven dit aan, en dit percentage is in februari 2023 opgelopen naar 30%. Er zijn namelijk nog steeds veel Nederlandse leidinggevenden (48%) die op dit moment niet openstaan voor interne mobiliteit.
2 op de 5 organisaties kennen vaardigheden werknemers niet
Dit kan verklaren waarom er nog veel onwetendheid heerst op de werkvloer over de paden die werknemers kunnen verkennen. Minder dan de helft (42%) van de Nederlandse werknemers weet naar welke functie ze kunnen doorgroeien en hoe ze dat moeten aanpakken.
Hoewel 6 op de 10 Nederlandse bedrijven weten welke talenten ze op lange termijn nodig hebben, heeft de helft (54%) daadwerkelijk een overzicht van de ambities die hun werknemers nastreven. Bijna twee op de vijf (39%) organisaties heeft geen zicht op de vaardigheden die hun werknemers in huis hebben. Een talentenplatform dat alle vaardigheden van de medewerkers in kaart brengt, kan een oplossing bieden en de interne mobiliteit en samenwerking verbeteren aldus de onderzoekers. (bron: HRpraktijk)
Referentie
Koopmans, L., Bruel, D., van den Bergh, R., & van der Torre, W. (2023). Van weten en willen, naar dóen: Interventies voor een lerende en innovatieve organisatie. Leiden: TNO.
LoopbaanVisie is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01