Actueel.

5 essentiële vaardigheden voor de arbeidsmarkt

ma 04 nov 2019

De arbeidsmarkt vraagt om steeds meer digitale vaardigheden. Bedrijven eisen ook extra klantgerichtheid, zich snel kunnen aanpassen en bredere kennis van hun personeel, merkt het UWV.

De werknemer van de toekomst volgens de UWV: digitale vaardig, klantgericht, kan zich snel aanpassen en oh ja: je moet je hele leven blijven leren, leren en leren.

Door allerlei technologische en maatschappelijke ontwikkelingen verandert ook de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van het UWV blijkt dat met name de behoefte aan digitale vaardigheden groeit. Bedrijven noemen ook klantgerichtheid, probleemoplossend vermogen, samenwerken en aanpassingsvermogen als vereiste vaardigheden voor de komende jaren.

Daarnaast wordt er steeds vaker gevraagd om een bredere kennis. Dat zijn de resultaten van een enquête van het UWV onder 2.000 bedrijven. “In veel sectoren moeten medewerkers van meer zaken tegelijk verstand hebben dan alleen van wat ze in hun opleiding hebben geleerd. Het werk wordt een stuk complexer”, zegt Freek Kalkhoven, arbeidsmarktdeskundige bij UWV. “Dit komt onder andere door de technologische ontwikkelingen, waardoor kennis over nieuwe technieken steeds belangrijker wordt.”

Digitale vaardigheden
Meer dan een derde van de ondervraagde werkgevers geeft aan de komende twee jaar nog meer digitale vaardigheden te vragen van nieuw personeel. Dit geldt niet alleen voor kantoorbanen. Steeds vaker maken ook bijvoorbeeld beveiligers, leraren, medewerkers in de zorg, agrarische krachten en winkel- en horecapersoneel gebruik van computers, tablets of data.

Andere belangrijke vaardigheden die gevraagd worden zijn servicegerichtheid (steeds vaker hebben werknemers met klanten te maken: ‘mondige patiënten, kritische ouders en veeleisende consumenten’, probleemoplossend vermogen, samenwerken buiten het vakgebied, en zich snel kunnen aanpassen aan verandering.

Dit laatste punt wordt in het UWV-rapport Wat iemand in huis moet hebben op de arbeidsmarkt aangestipt als misschien wel de belangrijkste vaardigheid: “Werknemers moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen een beroep. Hierdoor kunnen werkgevers werknemers sneller inzetten op nieuwe taken.”

Zo blijf je interessant voor werkgevers
Het UWV geeft ook 3 tips om op te vallen bij werkgevers. In deze tijd van een ‘leven lang leren’, is het belangrijk om hier de focus op te leggen. Volg scholing, benoem alle vaardigheden op een cv, en geef aan bereid zijn om te leren. (bron: Intermediair)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst