Actueel.

Baan zoeken en werving sluiten niet goed op elkaar aan

ma 05 mrt 2012

De wijze waarop werkzoekenden op zoek zijn naar een baan en MKB’ers naar personeel zijn niet goed op elkaar afgestemd. Waar werkzoekenden vooral vacaturesites (95%) en uitzendbureaus (83%) inzetten bij hun zoektocht naar een baan, gebruiken MKB-ondernemers vooral hun eigen website (65%) en hun persoonlijk netwerk (53%) om personeel te vinden.

Direct naar de website van een organisatie gaan, staat bij werkzoekenden pas op de zevende positie van middelen om een baan te vinden, zo blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van TNO en uitzendorganisatie Unique.

Sociale media
Sociale media worden door beide groepen wel ingzet, maar deze winnen het nog niet van de meer traditionele middelen. Van de werkzoekenden geeft 22 procent aan een baan te zoeken via de zoekfunctie van social networks en 13 procent doet een oproep via deze netwerken. Van de MKB-werkgevers zet 29 procent een vacature op sociale media. Daarnaast gebruikt 20 procent de zoekfunctie van de sociale media bij de werving van personeel. Bij beide groepen is LinkedIn het meest populair.

Bron: PenOactueel.nl

 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

frans - woensdag 6 juni 2012

klopt ook,dit is realiteit en going back to the roots vwb vacatures plaatsen en reageren je moet het niet hebben v/d sociaal media it's al fake,en Jacques logisch jou reactie je spreekt immers voor eigen parochie....

Jacques Thijssen - vrijdag 9 maart 2012

Dit is voor mij een schokkende weergave van feiten. De betreffende MKB-werkgevers doen zichzelf enorm veel tekort door de keuze voor het juiste personeel zo klein te maken. Dit moet tot een onoverkomelijk kwaliteitstekort leiden.Jammer, vooral als je in een arbeidsmarktsituatie verkeert waarin je als werkgever weer eens iets te kiezen hebt. Hier ligt een taak voor adviseurs en p. en o.-functionarissen, maar zeker ook voor arbeidsmarktdeskundigen!

anthony brillenburg wurth - donderdag 8 maart 2012

helemaal eens, dat werk- & talentzoekers verkeerd bezig lijken om elkaar voor passend werk te vinden. En als ze elkaar al gevonden hebben, blijkt soms pas na enige tijd, dat men elkaar werderzijds voor de gek heeft gehouden met gepimpte, onjuiste en/of vage informatie in CV en vacature. Slechts 30% van verstuurde CV's blijkt onbetrouwbaar en te veel vacatures worden bewust vaag gehouden om zoveel mogelijk reacties te krijgen. Een als maar groeiend, uiterst negatief gedragspatroon, dat leidt to een onacceptabele inefficiency in het recruitmenttraject. Een trend die nodig moet worden gekeerd. Ideeën?