Actueel.

De 5 meest gevraagde soft skills

ma 31 aug 2020

Je kan binnen je job bepaalde taken volbrengen. Maar de manier waarop, de soft skills dus, is daarbij cruciaal. Dit zijn de 5 meest gevraagde soft en hard skills.

De netwerksite LinkedIn bracht onlangs de meest gevraagde hard en soft skills van dit moment in kaart. Het baseerde zich hiervoor op de bijna 600 miljoen leden die op het platform opduiken en de bijhorende jobs. Daarbij werden de meest gevraagde vaardigheden qua vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld.

Bij hard skills gaat het over het vermogen van een werknemer om bepaalde taken tot een goed einde te brengen. De 5 meest gevraagde hard skills situeren zich vooral rond gespecialiseerde (IT)-kennis en technische vaardigheden: blockchain, cloud computing, analytics, artificiële intelligentie en user experience design.

Daarnaast zijn er dus ook soft skills. Die gaan meer over ons gedrag, ons denken en over persoonlijke eigenschappen en cognitieve vaardigheden. Ze zijn meestal moeilijker te meten, maar ze kunnen je helpen om te gedijen in een verscheidenheid aan rollen en sectoren. Deze 5 soft skills blijken vandaag erg in trek in bedrijven.

1. Creativiteit
In een bedrijfswereld die meer en meer wordt beheerst door automatisering lijkt (menselijke) creativiteit nog steeds erg van tel. Deze soft skill stond ook bovenaan in het gelijkaardig onderzoek dat de netwerksite vorig jaar uitvoerde. Het is een vaardigheid die in iedere tak of afdeling van een organisatie van pas komt.

2. Overtuigingskracht
Bedrijven en managers hechten ook veel belang aan overtuigingskracht. Hierbij gaat het om de vaardigheid om je ideeën efficiënt en doelgericht te communiceren en collega’s en anderen voor je zaak te doen winnen.

3. Samenwerking
Op de derde plaats staat samenwerking, een vaardigheid die net als creativiteit en overtuigingskracht op dezelfde positie staat als in het onderzoek van vorig jaar. In veel bedrijven staan projecten en teamwork centraal, en dus zijn werknemers die goed samenwerken van groot belang voor een organisatie. Samenwerking is bovendien dé skill die al het langst opduikt in deze lijst, en dus ook al in de voorbije jaren hoog scoorde.

4. Aanpassingsvermogen
Deze lijkt, gelet op de coronacrisis, een steeds belangrijkere soft skill te worden. De kans is namelijk groot dat het takenpakket van een bepaalde werknemer er over enkele jaren al helemaal anders zal uitzien. Medewerkers zullen veranderingen moeten omarmen en er slim mee moeten omgaan.

5. Emotionele intelligentie
Nieuw op de lijst dit jaar, ook al dateert de term al van de vorige eeuw. Al heeft emotionele intelligentie diverse betekenissen en velen vullen dit begrip op hun eigen manier in. Maar Daniel Goleman, auteur van het baanbrekende boek Emotional Intelligence uit 1995, wijst op een mix van zelfbewustzijn, zelfregulering, sociale vaardigheid, empathie en motivatie. Anderen hebben het dan onder meer over het vermogen om emoties te herkennen, zowel bij jezelf als bij anderen. (bron: Jobat | William Visterin)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

benno sterenborg - maandag 7 september 2020

voorstel om "Emotionele intelligentie" te vervangen door "zelfbewuste zelfrelativering"