Actueel.

De 6 geheimen van een ijzersterke cv, volgens de wetenschap

wo 05 sep 2018

Er doen heel wat indianenverhalen de ronde over hoe het perfecte cv eruit moet zien. Het probleem is vooral dat we niet zoals psychologen denken als we dat o zo belangrijke document opstellen. Als we dat wel doen, heeft dat een grote impact op het beeld dat recruiters van je hebben en het zal uiteindelijk je kansen vergroten om aangenomen te worden. Hier zijn zes tips om je cv op te krikken.

  1. Leg cijfers voor
    Je doet er goed aan om je prestaties voor te leggen in cijfers, niet enkel in woorden. Het is een gemakkelijke manier om op te vallen bij recruiters, omdat eigenlijk bijna niemand dat dat doet. Je moet vragen beantwoorden. Vermeld bijvoorbeeld expliciet hoeveel geld je in het verleden binnenhaalde bij een (voormalige) werknemer, hoeveel mensen er kwamen opdagen bij het laatste evenement dat je organiseerde of hoeveel views je promotioneel filmpje tot nu toe kreeg.

    Voorbeelden
    Zwak: Ik heb een budget gemanaged om grootschalige events voor studenten te organiseren.
    Goed: Ik heb een budget van 12.000 euro gemanaged om een grootschalig event voor 2.500 studenten te organiseren.

    Zwak: Ik heb artikels geschreven over het zakenleven en over technologie.
    Goed: Ik heb 8 artikels geschreven over het zakenleven en over technologie. Ze kregen 107.000 views, 8.003 likes en 3.758 retweets.

    Zwak: Ik heb een motor ontworpen voor een bedrijf uit de auto-industrie.
    Goed: Ik heb een motor van 1.600cc ontworpen voor een bedrijf uit de auto-industrie met een jaarlijkse omzet van 53.000 miljoen euro.

    De reden
    De Griekse filosoof Aristoteles had het over drie pilaren van effectieve overtuiging: ehtos, pathos en logos. Hij geloofde het meest in de kracht van de logos. Dat betekent dat je anderen overtuigt met logica, bewijzen en feiten. En dat doe je door je prestaties te laten zien in harde cijfers. Je voorziet je eventuele, toekomstige werkgever van bewijs dat je prestaties relevant zijn.
     
  2. Vermeld specifieke, bijzondere interesses
    Drake (nog zo'n grote filosoof) verwoordt het zo: "Start from the bottom." Heel wat mensen vermelden hun interesses als de laatste zin van hun CV. Maar de grote meerderheid schrijft iets dat helemaal niet interessant of origineel is. Hou je van films, sport en/of reizen? Waarschijnlijk hebben de recruiters dat al een keer of duizend gelezen. In plaats daarvan doe je er goed aan om iets te schrijven dat een emotionele snaar raakt bij de recruiters, of iets wat een memorabele conversatie zal uitlokken tijdens je sollicitatiegesprek. Daarom is het belangrijk om erg specifiek te zijn over je interesses en liefst ook origineel.

    Voorbeelden
    Voorbeelden van specifieke en originele interesses: 'Kolonisten van Catan', films van Martin Scorsese, saxofonist in een bluesband, de Chinese keuken, miniatuur vliegtuigjes uit de Eerste Wereldoorlog nabouwen, ...

    De reden
    In zijn bestseller ‘Give and Take: A Revolutionary Approach to Success’ hamert professor Adam Grant erop dat het het krachtigst is om iets met iemand gemeen te hebben als het om iets zeldzaam gaat. “Het schept een band om zeldzame overeenkomsten te hebben. Op die manier heb je tegelijkertijd zowel het gevoel ergens bij te horen als speciaal te zijn”, zegt Grant in zijn boek. Je interesses zijn een uitgelezen kans om een band te scheppen met de recruiter. Het is belangrijk dat je die kans niet verspeelt.
     
  3. Toon de competitie waar je tegen opbokste
    Deze is erg belangrijk. Er zijn heel veel mensen die bijvoorbeeld awards winnen, in speciale, hooggeplaatste programma's terechtkomen, onderscheidingen behalen en andere indrukwekkende prestaties leveren, maar daar nooit over praten of mee opscheppen. Veel mensen tonen de competitie niet, waar ze tegen moesten opboksen. Ze laten niet uitschijnen dat veel andere mensen op een bepaald moment voor dezelfde plaats als jij gestreden hebben en dat jij uiteindelijk diegene was die met de spreekwoordelijke trofee naar huis ging.

    Voorbeelden 
    Zwak: Ik won de ‘Best Student Award’ aan Faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven in 2014.
    Goed: Ik won de ‘Best Student Award’ van 2.000 euro aan Faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven in 2014 (waaraan destijds meer dan 120 studenten deelnamen).

    Zwak: Aangenomen voor het eliteprogramma van de Vlerick Business School.
    Goed: Aangenomen voor het eliteprogramma van de Vlerick Business School (ongeveer 80 procent van de kandidaturen wordt niet aanvaard, de Vlerick Business School neemt elk jaar zo'n 50 nieuwe studenten aan).

    De reden
    Sociale aanvaarding is één van de meest krachtig indicaties van invloed en manieren om invloed te verkrijgen. Dat vindt ook psycholoog Robert Cialdini. Door je (voormalige) competitive te laten zien, en liefst in cijfers uit te drukken, benadruk je hoe geweldig je verwezenlijkingen zijn. Als je dat doet, maakt het ook niet veel uit dat sommige recruiters, die je CV zullen lezen, je award, studie, school of voormalige werkgever/bedrijf niet zullen kennen. Want de kans dat de drukbezette recruiters effectief iets zullen opzoeken, is niet bijster groot.
     
  4. Vraag feedback aan een werknemer
    Het klopt als een bus dat relaties belangrijker zijn de je cv. Voor je je cv en motivatiebrief naar een bedrijf stuurt, is het altijd slim om contact te zoeken met iemand die op dat moment bij het bedrijf werkt. Dat is zeker niet altijd gemakkelijk en het is belangrijk dat je discreet handelt. Je kan met hem/haar bijvoorbeeld in contact komen via gemeenschappelijke kennissen, op congressen of via informatiesessies.

    Als je een beetje met die persoon kan opschieten, is het geen slecht idee om te vragen of ze je cv eens willen nakijken en feedback willen geven. Daarmee bereik je twee dingen. Ten eerste is het een erg efficiënte manier om je cv aan te passen naar de standaarden en verwachtingen van het bedrijf waarbij je wil solliciteren. Zo zijn werknemers in staat om je te verschaffen van bepaalde inside information. (Bijvoorbeeld: probeer er zeker dit trendy woord of dat concept in te werken, we houden daarvan.) Ten tweede is het een fantastische manier om je cv bij een bepaald bedrijf in de omloop te brengen, zonder dat je zelfs officieel hebt moeten solliciteren. Als een werknemer je ontzagwekkend, vriendelijk en eerlijk vindt, is er een redelijk grote kans dat ze een goed woordje voor je zullen doe bij de recruiters of bij je toekomstige bazen. 

    Voorbeeld
    Een leuke e-mail die je een stap verder kan krijgen in het leven:

    Hey Thomas,

    Het was leuk om je gisteren te ontmoeten. Ik vond het interessant om je te horen vertellen over je ervaringen bij bedrijf X en ik ben zelf erg enthousiast om me bij jullie kandidaat te stellen voor functie Y.

    Ik besef dat je het erg druk hebt, maar zou je het misschien zien zitten om mijn CV even te bekijken en me wat feedback door te sturen voor ik mijn sollicitatie indien? Dat mag heel kort zijn, hoor.

    Alvast bedankt en hopelijk tot binnenkort,
    Wouter


    De reden
    Volgens de logica van de voet tussen de deur zullen ze in een bepaald bedrijf meer geneigd zijn om een grote dienst voor jou te bewijzen als ze je al een kleine dienst bewezen hebben. Dat is exact wat je doet door om feedback te vragen. Twee minuten van hun tijd vragen, is een gemakkelijke manier om te beginnen. Vooral als je op voorhand al contact genomen hebt met iemand uit het bedrijf. Voor je het weet, wordt je misschien zelfs in het bedrijf geïntroduceerd.
     
  5. Verbind je imago met grote 'merken'
    Je komt meteen erg geloofwaardig over als je je naam verbindt met iets dat vertrouwen en herkenbaarheid uitstraalt, zelfs als je nooit gewerkt hebt voor dat hooggeplaatste bedrijf. Wie waren bijvoorbeeld je grootste klanten toen je bij een startup werkte? Staat je naam in belangrijke publicaties? Als recruiters een herkenbaar 'merk' aantreffen, zal dat hun aandacht trekken en zullen ze geneigd zijn om de rest van je CV meer in detail te lezen.

    Voorbeelden
    Ik heb relaties met 7 strategische partners, waaronder Coca-Cola, door meetings met hun sales team.

    Ik heb samengewerkt met studenten van de universiteiten van Penn en Yale, onder wie programmeurs, verkopers en grafische designers.

    De reden
    Autoriteit is één van de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini. Als je dat zelfs niet hebt, is het een goed idee om je te associëren met concepten of mensen die wél autoriteit hebben.
     
  6. Volg de 'regel van 7'
    Een goed cv moet een consistente boodschap uitstralen. Je moet jezelf verkopen en dus van jezelf een merk maken. Recruiters moeten denken “deze knul heeft dit nog gedaan, als we hem aannemen zal hij meteen een grote hulp zijn”. Om dat te kunnen bereiken, moet je de 'regel van 7' volgen. Het is de bedoeling om buzzwoorden (en woorden die erop lijken) van op de website van het bedrijf te verwerken in je cv en die op z’n minst 7 keer te herhalen in je CV. Als je bijvoorbeeld voor een baan in marketing solliciteert, is het een goed idee om woorden te gebruiken zoals ‘geadverteerd’ en ‘gepromoot’ om je prestaties uit het verleden te beschrijven. Als je bijvoorbeeld bij een startup solliciteert, kan je woorden gebruiken zoals ‘gebouwd’, ‘gecreëerd’ of ‘begonnen’. 

    Reden
    Volgens de goede oude 'regel van 7' moeten consumenten zeven keer een advertentie zien voor ze actie ondernemen. Bij solliciteren is dat niet anders. Uiteindelijk is je cv natuurlijk het ultieme, persoonlijke marketingmiddel.  Zorg ervoor dat je jezelf naar behoren voorstelt, zodat recruiters weten dat je geschikt bent voor de functie.
     

Bron: Express.be



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst