Actueel.

Future Work Skills 2020

ma 06 feb 2012

Welke vaardigheden heeft de werknemer van de toekomst nodig? Een zestal disruptieve krachten heeft grote gevolgen voor de benodigde kennis en vaardigheden van de werknemer in 2020. Het Institute for the Future (IFTF), met meer dan 40 jaar ervaring in toekomstvoorspellingen, heeft onderzoek gedaan naar de trends en ontwikkelingen die verregaande gevolgen hebben voor werk en de werkplek. Opdrachtgever voor dit onderzoek was The University of Phoenix Research Institute dat inzicht wil hebben in de kennis en vaardigheden die werknemers nodig hebben in 2020.

In het rapport worden 6 belangrijke ontwikkelingen geanalyseerd die ingrijpende gevolgen hebben voor werknemers en de kernvaardigheden die zij moeten hebben om werk naar behoren uit te voeren. Het draait in dit rapport niet om welke functies er over tien jaar wel of niet zullen zijn, maar om de kennis en vaardigheden die nodig zijn om ook in 2020 productief te kunnen zijn.

De zes belangrijkste ontwikkelingen die geïdentificeerd, geanalyseerd en uitgebreid beschreven worden:

  • Extreem lange levensduur: het wereldwijd steeds ouder worden van de mens verandert de natuur van carrières en van leren en ontwikkelen
  • De opkomst van slimme machines en systemen: saaie, repetitieve taken en werkzaamheden worden overgenomen door geautomatiseerde systemen
  • De computerwereld: de wereld wordt een programmeerbaar systeem door een enorme toename van de rekenkracht van chips en processors
  • Opkomst nieuwe media: de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen en -mogelijkheden vragen om nieuwe mediavaardigheden, die verder gaan dan tekst
  • Supergestructureerde organisaties: sociale technologieën zorgen voor nieuwe productiemethoden en waardecreatie
  • De verbonden wereld: steeds toenemende, wereldwijde verbindingen maken het noodzakelijk dat de kern van organisaties flexibel is

Vervolgens wordt ingegaan op wat deze zes verstorende krachten voor gevolgen hebben voor de werknemers van het volgende decennium. Het Toekomstinstituut heeft 10 vaardigheden geïdentificeerd en beschreven waarvan zij verwacht dat medewerkers daarover moeten beschikken om succesvol hun werk te kunnen verrichten.

Een voorbeeld van een dergelijke vaardigheid is sociale intelligentie. Het instituut definieert dit als de vaardigheid om directe en diepgaande wijze verbindingen aan te gaan met anderen en het stimuleren van reacties en gewenste interacties.

Tevens wordt de vaardigheid om in verschillende culturen te kunnen opereren genoemd. Uiteraard ontbreken ook de vaardigheden om met nieuwe media om te gaan en om samen te werken in virtuele teams niet.

Een veelbesproken thema is momenteel informatie-overload. De medewerker van de toekomst wapent zich daartegen met de vaardigheid 'cognitive load management'. Dit is de vaardigheid om informatie te onderscheiden en filteren naar importantie en het optimaal gebruik maken van het brein door diverse methoden en technieken te gebruiken.

Een grafische weergave van de 6 disruptieve krachten en de daaraan gelinkte 10 vaardigheden is hier te bekijken. Het rapport (19 pagina's) kan op de site van het IFTF gratis gedownload worden. In het rapport worden de krachten en vaardigheden uitgebreider beschreven.

Bron: PenOActueel.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst