Actueel.

Gratis artikelen over (sociale) media

ma 05 sep 2022

In dit voorwoord van het nummer over (sociale) media wil ik het over media hebben. Met ‘media’ duid ik in dit geval op kranten en tv-programma’s. Plekken waar professionals werken die nieuws maken, delen en verspreiden. Ik merk dat ik binnen ons vakgebied soms last heb van de berichten die zij presenteren, bijvoorbeeld in dagbladen of in nieuwsprogramma’s. Dat begon al in 2007. In die tijd kwamen er meer en meer krantenberichten dat je als 50-plusser minder kans op werk had, omdat je dan ‘te oud’ zou zijn. 50-plussers kregen het etiket ‘niet meer flexibel’ of ‘kunnen geen nieuwe dingen meer leren’ opgeplakt. Tijdens de loopbaanoriëntatie-trainingen kwamen mensen naar mij toe met de mededeling dat er voor hen geen kansen meer waren op de arbeidsmarkt. Mensen die het (beetje) geloof in zichzelf onderuithaalden door een bericht in de krant. Later is de 50-plusser de kansloze 45-plusser geworden. Waarschijnlijk herken je wel dat werkzoekenden van boven de 40 op een of ander moment in het traject wel een keer iets zeiden in de strekking van ‘maar op mijn leeftijd zal ik wel weinig kans maken’ of ‘waarschijnlijk zit er geen werkgever meer te wachten op iemand van mijn leeftijd’. Als er een koppeling wordt gemaakt tussen kansen en leeftijd dan word ik daar boos en verdrietig over. Vooral als de werkzoekende of werkswitcher met wat minder zelfvertrouwen continu deze berichten voorbij ziet komen. Nu wordt er gesproken over een krapte op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat dit bijdraagt aan het zelfvertrouwen van mensen die ‘wat ouder zijn’ en ander werk zoeken. Veel leesplezier!

Lees meer en neem een abonnement!

Download gratis

- (Sociale) media
Online ontmoetingen: Net zo waardevol als live ontmoetingen? 
Aaltje Vincent


- Praktijk
Media in het Career Story Interview: De impact van verhalen op loopbaankeuzes 
Mieke Verbaarschot


- Kennis en kunde
Positief sla je in onzekere tijden de plank mis: Een effectievere aanpak 
Lisette van de Sandt


- Opinie en discussie
Sociale media voor loopbaanbegeleiders: Hype of noodzaak? 
Anke Verstraeten & Marie Raemaekers

U heeft al een digitaal abonnement op LoopbaanVisie voor slechts € 25 per jaar!