Actueel.

Hoe omgaan met falen? Inzichten en tips!

di 01 mei 2018

Iedereen komt op bepaalde momenten in zijn of haar leven in aanraking met het F woord. F staat hier echter niet voor ‘f*ck’, het staat voor ‘falen’. Een groot monster dat ons klein houdt en remt in wat we willen doen. Als loopbaancoach willen we graag actie ondernemen op onze ideeën, dromen, passies, … en willen we vooruitgang zien, een impact hebben, of het nu iets kleins is of iets groots. Dat is ook exact waarin we onze klanten begeleiden: hun dromen en passies ontdekken en daar vooruitgang in zien.  Als alles goed loopt en je de moed hebt om actie te ondernemen richting datgene wat je wilt zit de kans er dik in dat sommige zaken toch niet lopen zoals je wilt. Je zal dan het gevoel hebben dat je faalt en je zult moeten leren omgaan met falen.

Een aantal mogelijkheden die aanvoelen als falen, zouden kunnen zijn:

  • Je hebt je promotie niet gekregen
  • De feedback van je klant is niet zo positief als je gehoopt had
  • Tijdens een heel belangrijke presentatie viel de techniek uit
  • Op een sollicitatiegesprek stond je bij een bepaalde vraag met je mond vol tanden
  • Je slaagt er maar niet in om je werk en privé in evenwicht te krijgen
  • Je krijgt het zeggen van ‘neen, daar heb ik nu echt geen tijd voor’ maar niet onder de knie
  • Enzovoort...

Als ondernemer of zelfstandige heb je gegarandeerd ook een reeks items waarvan je denkt dat je gefaald hebt:

  • Je krijgt geen comments op je blog post
  • De inschrijvingen op je e-book blijven haperen
  • Er zijn niet genoeg mensen geïnteresseerd in je event
  • Een aantal prospect zeggen ‘nee, dank je’ en kiezen voor je concullega
  • Je krijgt geen enkele feedback op een nieuw product of dienst dat je lanceerde
  • Enzovoort…

Falen is een vuil woord in onze maatschappij
In de Verenigde Staten is falen al meer geaccepteerd. Daar gaan ze uit van het principe dat elke persoon of ondernemer wel een aantal keer moet falen (op zijn of haar bek moet gaan, fouten moet maken) om succesvol te kunnen zijn.

Hier wordt falen zoveel mogelijk doodgezwegen. Hoe komt dat? Omdat we falen associëren met wie we zijn, het raakt ons in onze identiteit (daar waar het pijn doet). Het is verbonden met ons ego. Het is niet iets wat je doet, het is iets wat je bent.

Ik heb gefaald. Ik ben niet goed genoeg. Ik ben hier schuldig aan… En dat maakt het heel moeilijk om met falen om te gaan.

Als mens hebben we aangeleerd om falen automatisch persoonlijk te nemen. We vermengen wie we zijn met wat we doen (of niet doen) en wat we hebben (of niet hebben). 

Alleen klopt dat helemaal niet. Je word toch niet bepaald door je bezittingen? Je wordt toch niet bepaald door één bepaalde competentie?

Als je zegt ‘ik heb gefaald’ geef je jezelf eigenlijk de toestemming om klein te blijven en op veilig te spelen. Het is een spelletje dat je hersenen met je spelen om je zoveel mogelijk in je comfortzone te houden. Mogelijk is dat wel wat je wilt?

Alternatieve zaken die je mogelijk tegen jezelf zegt en die je ego gelukkig houden:

  • Ik wist dat het niet ging lukken
  • Zie je wel, ik dacht nog dat het een slecht idee was
  • Wat had je gedacht? Ik zei toch dat het een onrealistisch idee was
  • Het had toch geen kans op slagen

Waarom maken bovenstaande uitspraken je ego gelukkig? Omdat deze gedachten je overtuigen van het feit dat het een risico inhoudt om je nek boven het maaiveld uit te steken en een risico te nemen…

Dus blijf je lekker in je comfortzone. Gemakkelijk, toch? Je geeft dus je dromen en passies op en gaat voor een gewoon en heel normaal werk en leventje.

Je gedachten of geest vinden het immers verschrikkelijk om zich oncomfortabel te voelen, dingen anders te doen of denken dan ‘de norm’, te blijven doorzetten in moeilijke en uitdagende tijden. Je gedachten bieden dus weerstand tegen datgene wat je mogelijks zou kunnen doen: fouten maken of falen.

Je gedachten ZIJN in dit geval de weerstand. Jij kan immers zelf bepalen wat je denkt. En wat je denkt stuurt je gedrag aan. Meer nog, er is iets dat je gedachten niet weten over falen en dat is het feit dat falen eigenlijk niet bestaat.

Wat is falen dan eigenlijk?
Falen is feedback dat de manier waarop je iets doet of probeert niet de juiste manier is. Het is informatie die naar je terug gevoed wordt die aangeeft dat je het anders moet proberen of anders moet aanpakken.

Hoeveel keer heeft Edison niet geprobeerd om de gloeilamp uit te vinden? Wat als hij zijn gedachten de overhand had laten krijgen? Maar goed dat hij doorgezet heeft, om kon gaan met falen en het als feedback zag, of ‘een’ manier waarop de lamp niet werkte…

"I have not failed. I’ve just found 10.000 ways that won’t work."
- Thomas Edison -


Falen bestaat niet, er is alleen feedback. Falen is feedback, niet meer en niet minder. Het is niet winnen. Noch verliezen. Het is gewoon informatie.

De echte kracht komt er pas wanneer je beslist wat je met die informatie of feedback zal doen.

Falen bestaat niet zonder verwachtingen
Als er geen verwachtingen zijn zou je immers ook nooit falen. Falen bestaat dus alleen maar omdat we ervaren dat de realiteit niet datgene is wat we verwacht hadden. Verwachtingen zorgen er dus voor dat we teleurgesteld kunnen geraken.

  • Je verwacht om een promotie te krijgen
  • Je verwacht om een uitverkochte zaal te hebben voor je evenement
  • Je verwacht positieve feedback te krijgen van je klant

Als je niet krijgt wat je verwacht treedt er teleurstelling op natuurlijk…

Welke verwachtingen heb jij over je promotie, klanten, evenement, loopbaan, droombedrijf, …? En hoe dienen die verwachtingen jou (of niet)?

Herkaderen van falen
Ervan uitgaand dat de meesten van ons wel verwachtingen hebben en de realiteit niet altijd is wat we willen zullen we dus allemaal wel momenten van tegenslag hebben.

Hoe herkaderen we dan het idee van falen? Hoe herkaderen we dan onze verwachtingen zodat we vooruit kunnen blijven gaan op het moment dat we eigenlijk de handdoek in de ring willen gooien?

  1. Bepaal je intentie
    Verwachtingen dienen ons niet. Ze helemaal laten vallen zou de vragen kunnen doen rijzen ‘Wat met mijn doelen en datgene dat ik wil bereiken? Ik wil dat niet zomaar laten vallen’ en gelijk heb je.

    In plaats van verwachtingen te creëren kan je echter beter je intenties bepalen. Bijvoorbeeld ‘ik wil graag mijn passie ontdekken’ of ‘ik zou graag een nieuwe baan in HR vinden’ of ‘ik wil nieuwe mensen ontmoeten met dezelfde mindset als ik’ of…

    Als je hier graag meer over wilt weten vind je manieren genoeg door op google te zoeken.
     
  2. Ontvang de feedback of informatie door jezelf krachtige vragen te stellen
    Nu je verwachtingen vervangen worden door intenties kan je omgaan met falen en het vervangen door feedback of informatie. Hoe doe je dat dan? Stel jezelf een aantal krachtige vragen, en beantwoord ze.
    - Wat wil ik?
    - Wat is er gebeurd?
    - Wat zijn de feiten?
    - Wat kan ik hieruit leren?
    - Wat heeft niet goed gewerkt? Wat is er mis gelopen?
    - Voor welk deel hiervan ben ik verantwoordelijk?
    - Welke assumpties maak ik?
    - Welke informatie heb ik om te begrijpen hoe het komt dat het niet goed lukte?
    - Wat kan ik aanpassen zodat het in de toekomst beter kan lopen?
    - Wie kan ik om input of feedback vragen die me zijn of haar eerlijke mening zal vertellen?
    - In welke mate is dit iets dat enkel ik wil maar eigenlijk niemand nodig heeft?
    - Welke keuzes heb ik?
    - Wat zijn de mogelijkheden?
     
  3. Hergebruik wat werkt en pas aan
    Gebaseerd op je antwoorden op bovenstaande vragen kan je beslissen om verder te doen (of niet).

    Voor je event heb je misschien de verkeerde doelgroep aangeschreven. Misschien heb je je klanten niet genoeg tijd gegeven om je nieuwe product of dienst te testen of gebruiken voor je feedback hebt gevraagd. De competentie waarvan sprake tijdens het sollicitatiegesprek is inderdaad misschien nog niet voldoende ontwikkeld...
    - Welke beslissingen kan jij maken gebaseerd op de antwoorden op bovenstaande vragen?
    - Welke informatie neem je ter harte en ga je mee aan de slag?
    - Welke informatie biedt geen toegevoegde waarde?
    - Welke informatie heb je misschien over het hoofd gezien?
    - Welke feedback krijg je misschien van je omgeving die je zou kunnen helpen om je plannen of ideeën bij te sturen

     Beslis om vooruitgang te creëren.
     
  4. Call to action
    - Wat is tot nu toe je ervaring rond ‘falen’ geweest?
    - Welke gedachten had je over ‘falen’?
    - Welke impact heeft dat op jou gehad?
    - Wat verandert er als je echt kan geloven dat falen enkel feedback of informatie is?

Denk eens aan een recent voorval waarvan je vond dat je ‘faalde’ – stel jezelf dan eens de vragen uit stap 2 – welke keuzes kan je dan nu maken?

Proost op omgaan met falen!


Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Je kan hen vinden op 19 verschillende locaties in Vlaanderen. Heb jij ook vragen? Je kan hen volgen via https://www.facebook.com/alissome/ of http://www.a-lissome.be/. Wil je graag zelf aan de slag? Download dan hun gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten) via deze link:



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst