Actueel.

Motiveren kun je leren

ma 04 nov 2019

Hoe zet je je kinderen ertoe aan om hun kamer op te ruimen? Je partner om vanavond voor je te koken? En je collega om dat vervelende klusje voor je te klaren? Als daar toch eens pasklare antwoorden voor waren…

In wezen zijn we allemaal motivators, betoogt gedragswetenschapper Dan Ariely in zijn nieuwe boek Motivatie. Al van kinds af aan proberen we anderen te bewegen om dingen voor ons te doen. Maar wat weten we eigenlijk over motivatie? De aanname is dat motivatie gedreven wordt door een 'positieve externe beloning', dus: als je dit doet, krijg je dat. Maar volgens Ariely is het allemaal veel complexer.

Ariely deed door de jaren heen verschillende experimenten om te ontdekken wat mensen nou precies drijft. Door de bouwstenen van motivatie te begrijpen, kun je zowel je werkomgeving als je persoonlijke leven vormgeven op zo'n manier dat je productiever, tevredener en gelukkiger wordt, meent hij. Zijn onderzoeken brachten hem enkele inzichten die jou wellicht kunnen helpen om jezelf, je cliënten of je collega's te motiveren.

1. Als je inspanningen niet worden erkend, verdwijnt je motivatie
Het geringste enthousiasme de kop indrukken is doodsimpel. Geef iemand het gevoel dat hij volstrekt inwisselbaar is, en de motivatie verdwijnt gelijk als sneeuw voor de zon. Experimenten van onder anderen Ariely toonden aan dat we bereid zijn harder te werken voor minder geld wanneer ons werk erkend wordt. Worden je inspanningen simpelweg genegeerd of niet gezien, dan heb je er al snel geen zin meer in.

Les voor jou: Erken de inspanning van een ander. Toon oprechte waardering en het zal zich uitbetalen in iets veel groters en betekenisvollers.

2. Een gevoel van nutteloosheid is killing
Stel je voor dat je net als de oud-Griekse Sisyphus dag in dag uit een rotsblok een helling moet oprollen, en dat dat rotsblok steeds als je bijna boven bent weer naar beneden rolt. Nooit zul je de voldoening ervaren van vooruitgang en resultaat. Het is volstrekt zinloos. Hoeveel plezier zal je eruit halen? Zingeving, een gevoel dat wat je doet betekenis heeft, is een belangrijke factor in motivatie, die we – zo blijkt uit een ander experiment van Ariely – vaak extreem onderschatten.

Les voor jou: Wil je iemand motiveren, maak dan duidelijk dat wat hij doet belangrijk is en waarom. Bespreek resultaten, laat zien wat iemand heeft bijgedragen.

3. Je moet het voor jezelf leuk maken
Steeds weer diezelfde stomvervelende, ondankbare handeling herhalen. De was doen, stofzuigen, de vaatwasser in- en uitruimen: waarom zou je? Het wordt toch weer vies. Als je er op deze manier naar kijkt, is het inderdaad lastig om de motivatie te vinden. Probeer het anders te bekijken. Vraag jezelf af: in hoeverre help ik iemand met wat ik doe? Wat voor betekenis kan ik erin vinden? Je kunt ook proberen er een creatief of leerzaam element in te ontdekken. Probeer de volgende keer bijvoorbeeld nóg meer kwijt te kunnen in de vaatwasser. Wie weet begin je er de lol van in te zien.

Les voor jou: In bijna alles wat je doet is zingeving of een gevoel van voldoening te vinden, soms kost het alleen wat meer moeite om het te zien.

4. Wat je zelf maakt, waardeer je meer – ook wel: het 'Ikea-effect'
We zijn zeer gehecht aan onze eigen ideeën en creaties. Wat we zelf hebben bedacht of gemaakt, beoordelen we als waardevoller dan wat we gewoon hebben gekocht of wat een ander heeft bedacht. Ariely en zijn collega's omschrijven de ietwat overdreven affectie die we hebben voor dingen die we zelf hebben gemaakt als het 'Ikea-effect'. Heb je met veel pijn en moeite een Billy in elkaar geknutseld, dan zul je daar waarschijnlijk met meer voldoening naar kijken dan naar het andere meubilair in je huis.

Les voor jou: Hoe meer tijd en energie je ergens in steekt, hoe meer je je identiteit eraan verbindt en geeft om je creaties. Hoe meer je investeert, hoe meer je geniet van de vruchten van je inspanningen. Een beetje zweet betaalt zich terug in een gevoel van zingeving.

5. Grote bonussen werken soms averechts
Wat voor externe beloningen werken het beste om mensen positief te motiveren? Die exorbitante bonussen in het bedrijfsleven en bankwezen lijken in ieder geval niet te werken. Ariely deed zelf een (lab)experiment met een aantal collega's, waaruit bleek dat als de bonus erg groot werd, het geleverde resultaat dramatisch daalde. Dat zou voortkomen uit de angst en stress dat je die bonus toch niet zou krijgen.

Maar over hoe effectief bonussen werkelijk zijn en welke vormen van vergoeding het beste werken, is nog heel weinig bekend. In een ander experiment van Ariely en co werden aan werknemers van Intel drie verschillende beloningen in het vooruitzicht gesteld: een waardebon voor een pizza, een geldbedrag (hoger dan de waarde van de pizza) of een compliment van de baas. Een vierde groep kreeg niets van dit alles. Niet verrassend: de groep die geen van drieën kreeg, was nadien het minst gemotiveerd. Wel verrassend: van de andere drie stimuli presteerde de financiële bonus het slechtst. De werknemers die een geldbedrag kregen, waren maar 4,9% productiever dan de werknemers die niets kregen, terwijl de werknemers die een pizzawaardebon of compliment kregen, ruim 6% harder werkten.

Les voor jou: Motivatie heeft veel minder met geld te maken dan de meeste mensen denken. Een dankwoord of een persoonlijke beloning werkt veel motiverender. (bron: RTL Nieuws | Roxanne Vis)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Christine Pleisner - maandag 18 november 2019

Ik ben net gevraagd om met een collega mee te denken over het herontwerpen van haar module 'Leer jezelf motiveren'. Wat zou ik graag dit boek met haar willen doorspitten.