Actueel.

Nationale corona-onderzoek: maat-werk is noodzaak

ma 02 nov 2020

Corona beïnvloedt al ruim een half jaar ons werk. Thuiswerken, online meetings, collega’s missen en organisaties die amper het hoofd boven water houden. Recente onderzoeksresultaten tonen dat verschillen tussen medewerkers groter worden. Zo valt het langdurig thuiswerken de een zwaarder dan de ander, is het gemis van collega’s bij jongeren het grootst, gaat de samenwerking met collega’s vooral onder hoger opgeleiden niet altijd goed en hebben met name mannen moeite om zich thuis te concentreren. Maat-werk is dus noodzakelijk om medewerkers, ook op afstand, betrokken te houden.

Samen met Motivaction doet PROOF continu onderzoek naar hoe medewerkers en werkgevers het werken in tijden van corona ervaren: waar lopen medewerkers en werkgevers tegenaan en waar hebben zij behoefte aan?

Balans zoeken in communicatie met leidinggevenden en medewerkers
Meer dan ooit is interne communicatie belangrijk om het bedrijf bij elkaar te houden. En om medewerkers aan de gang te houden.

Hulp bij interne communicatie
Het betrekken van medewerkers bij het waarmaken van de ambities van je organisatie is normaal gesproken al lastig. Maar op afstand nog veel ingewikkelder. Het vraagt inzicht in de wensen van leidinggevenden en medewerkers, het vraagt om de juiste balans te vinden in communicatie en het vraagt ook om persoonlijke communicatie.

“Dat wat normaal al geldt, geldt nu nog veel meer. Communicatie is key”, aldus Sascha Becker, Head of Strategy en auteur van het boek De employee journey. “De cijfers van Motivaction zijn duidelijk en geven een helder beeld. Maar uiteindelijk verschilt het natuurlijk per organisatie hoe je impact kunt realiseren. We zien mooie initiatieven: van wekelijkse webinars tot hart-onder-de-riemacties. Het is zaak om oprecht aandacht te besteden aan het welzijn van mensen en dat te blijven doen. Normaal al lastig, maar nu nog veel moeilijker.”

Wat kun je doen?
Wat nu nodig is, is de juiste communicatie: dat vraagt om inzicht, creativiteit en consistentie. Het meenemen, luisteren naar en betrekken van medewerkers staat voorop. (bronnen: HRpraktijk, Proof, Motivaction)


5 uitgangspunten voor interne communicatie in tijden van crisis



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst