Actueel.

Niet harder maar slimmer werken: 6 tips

ma 28 feb 2022

Om een taak of project tot een goed einde te brengen, heb je soms de nodige tijd nodig. Toch is harder of langer werken niet altijd de juiste manier om dat einddoel te bereiken. Vaak is de winst die je hiermee boekt niet evenredig met de extra overuren die je hiervoor presteert. Door opkomende vermoeidheid kun je je steeds minder makkelijk focussen en ben je minder productief dan je zou willen… Slimmer en efficiënter werken daarentegen is de sleutel tot succes! 6 gouden tips…

1. Maak een weekplanning
Hou niet vast aan een strakke, volgepropte dagplanning maar maak op het einde van de week een haalbare weekplanning voor de komende week. Dit zorgt voor rust en overzicht en bezorgt je wat marge voor het geval onvoorspelbare factoren voor frustratie zorgen.

2. Ochtendstond heeft goud in de mond
Begin bij het begin van de dag en gebruik die ochtendlijke uren zo efficiënt mogelijk. Verlies vooral geen tijd met het opmaken van een dagplanning, dit doe je best de dag voordien. Zo kun je er na het ontbijt al direct invliegen en op relatief korte tijd een berg(je) werk verzetten.

3. Bescherm je agenda
Laat niemand je agenda vol plannen zonder jouw expliciete toestemming. Behoud de controle over je kostbare tijd en stel je agenda zo in dat je meetings of afspraken kunt accepteren of weigeren. Blokkeer tijdsblokken of bepaalde dagen in de week om zonder afleiding ongestoord te kunnen werken.

4. Go with the workflow
Zorg voor een goede, evenwichtige werkplanning die past bij jouw manier van werken. Wissel gefocust werken af met bv. mails beantwoorden of wat rondbellen. Neem af en toe een pauze om op te laden en ga indien mogelijk even naar buiten om een frisse neus en nieuwe inzichten te halen.

5. Digitaliseer je taken
Een gele post-it mag dan wel wat kleur geven aan je bureau, efficiënt is het allerminst. Door je taken digitaal te beheren, krijg je een beter overzicht over je planning. Bijkomend voordeel: je kunt geen post-its meer kwijtraken in de georganiseerde chaos op je werkplek.

6. Werk af en toe wat trager
Het kan tegenstrijdig klinken maar slow working verbetert wel degelijk je concentratievermogen, maakt je alert en houdt je aandacht bij de zaak. Door af en toe het werktempo wat te doen zakken, sta je even stil bij waar je eigenlijk mee bezig bent. Het maakt je ook bewust van de stappen die je neemt en kan er indien nodig voor zorgen dat je je aanpak aanpast. (bron: Jobat)