Actueel.

Recensies LoopbaanVisie februari 2015

vr 13 feb 2015

Helweek
Erik Bertrand Larssen
Boom, 2014. ISBN 978 90 244 0326 4

Kom zeven dagen eens goed uit je dagelijkse routine met een helweek, dat is wat Larssen van de lezer wil. Op een zeer positieve toon en vol grote beloftes legt hij in het eerste deel van het boek uit waarom: je komt er als een beter mens uit, tevredener met jezelf en harmonischer. In één week wordt je de beste versie van jezelf, 7 dagen die je leven veranderen, mits je uit je comfortzone stapt en momentum creëert zodat je de gewone dingen in het dagelijks leven optimaal uitvoert. Start maandagochtend om vijf uur en eindig zondagavond om 10 uur. De inhoud van de week bepaal je zelf en moet je ook visualiseren. Zie dus voor je dat je om vijf uur opstaat, goedgehumeurd en met veel enthousiasme. Doelgericht spring je uit je bed en geniet je van een trainingssessie. Want elke dag één uur sporten is verplicht net zoals de hele week gezond eten, om vijf uur opstaan, om tien uur naar bed, één nacht niet slapen, geen social media onder werktijd en de tv uit laten.
Het tweede deel van het boek behandelt dagthema’s. Maandag ligt de focus op gewoontes afleren en nieuwe creëren. Dinsdag gaat het om modus en focus, aandacht voor de gemoedstoestand waarin je het beste presteert en het richten van je concentratie op één doel. Woensdag is gericht op timemanagement. Donderdag staat buiten je comfortzone komen voorop, dankzij een nacht zonder slaap. Vrijdag is een dag van rust en herstel en zaterdag wordt een happy day: je besluit om uitsluitend positieve en proactieve gedachten te hebben over je omgeving, de mensen om je heen , maar vooral over jezelf. In plaats van ‘het gaat goed met me’ is het nu ‘het gaat uitstekend met me’. Want, aldus Larssen, je wordt wat je over jezelf tegen jezelf zegt. Zondag heb je vrijaf, je denkt na over de week die achter je ligt, ordent je ervaringen en plaatst je leven opnieuw in perspectief.
Dit is duidelijk een boek in het genre van ‘gooi de beuk er maar eens goed in’ en ‘haal het beste uit jezelf’. De zeer positieve toon en de onbescheiden beloftes maken dat het voor de lezer wel even doorbijten is om het boek uit te lezen. En dan is de helweek zelf nog niet eens begonnen.

Richard van Dam, loopbaanbegeleider en personal coach

Ready for take-off
Een vliegende start in je eerste baan
Jolanda Bouman
Thema, 2014. ISBN 978 90 587 1895 2

Het boek is gebaseerd op interviews met starters in hun eerste baan en begint bij de eerste weken op je werk. De overgang van studie naar werk wordt belicht. Wat kun je verwachten in die eerste weken? Hoe kun je je het beste opstellen? Er worden praktijkervaringen verwoord die voor ieder herkenbaar kunnen zijn. De wijze van schrijven is vlot en eenduidig. Daarnaast geen complexe theorieën maar logica waarbji gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijk onderzoek. Dit alles op een praktische, eenvoudige maar doeltreffende wijze. Plezierig is om te lezen hoe er telkens een beroep wordt gedaan op het eigen initiatief. Niet afwachten of klagen maar zelf nadenken en in actie komen. Regelmatig wordt een stuk theorie besproken en zijn er oefeningen m.b.t. het thema om iets voor jezelf te kunnen verduidelijken: weten wat handig is om te doen in de eerste weken, hoe je dat aan kunt pakken, wat je nou eigenlijk zelf wil, meer werkgerelateerde aspecten zoals het geven en ontvangen van feedback, grenzen aangeven en nee zeggen, timemanagement. Dan weer terug naar jezelf: omgaan met stress en het opbouwen van een netwerk in de organisatie. Het boek kun je heel goed gebruiken als informatiebron als je zelf ergens tegenaan loopt in je eerste baan.
Voor iedere starter op de arbeidsmarkt is dit een mooi naslagwerk, dat een goede basis geeft om je eerste baan tot een succes te maken. Overigens staat er ook voor mensen die al langer werken nuttige informatie in. Als iedereen dit boek leest bij de aanvang van zijn werkzame leven kunnen vele latere knelpunten worden voorkomen. Hiervoor wordt vaak een externe coach aangehaald. Misschien een idee om het boek ook eens te lezen?

Jeannette van der Linde, loopbaanadviseur en coach

Get social in Business
Social media op het werk
Jeanet Bathoorn
Scriptum, oktober 2014 (2e herz. dr.) ISBN 978 90 559 4775 1

Hoe ga je als bedrijf om met social media en welke media kun je gebruiken. Dat is waar dit boek over gaat. Op heldere wijze zet Jeanet Bathoorn uiteen wat de do's en don'ts zijn met social media. Ze start met een algemeen deel, waarna ze vervolgens ingaat op de verschillende social media en hoe je deze met elkaar kunt combineren. Zowel de bekende social media, zoals Facebook, Linked-In en Twitter komen aan bod, maar ook de minder bekende als Pinterest en Foursquares komen aan bod. Ook laat ze zien hoe je kunt monitoren en welke tools je hiervoor kunt inzetten. Hoewel ze schrijft dat het eerst lezen van Get Social+ aan te bevelen is, is het boek goed te lezen, wanneer je al enigszins met social media bekend bent. De toegevoegde screenshots maken duidelijk wat ze bedoelt, zonder meteen online te hoeven. Het boek heeft mij laten zien welke mogelijkheden social media biedt en heeft me laten nadenken over hoe ik social media zou willen en kunnen inzetten.

Monica Scheffer, loopbaancoach en -trainer

#GeenFilter
Bekentenissen van generatie Y
Anjuly de Geus.
Scriptum, 2014. ISBN 978 90 559 4289 3

De schrijfster, Anjuly de Geus is 27 en behoort dus zelf tot generatie Y. Ze wil met dit boek een positief en eerlijk beeld van haar eigen generatie geven. Eerlijk, geen filter dus, hiermee verwijzend naar de foto’s met filter op Instagram en Facebook waarmee zij en haar generatiegenoten de werkelijkheid net iets mooier maken. Naar mijn idee is ze hier goed in geslaagd: zonder iets achter te houden vertelt ze in 13 korte hoofdstukken over haar leven als twintiger. Thema’s als keuzestress, afstuderen, haar angsten, haar carrière, omgaan met sociale media en het daten, alles komt aan bod.
Aan het einde van ieder hoofdstuk laat ze ook generatiegenoten aan het woord, waardoor haar eigen verhaal nog wordt aangevuld. Daarmee wordt het een aanrader voor eenieder die iets meer wil weten over deze generatie. Persoonlijk vind ik de ondertitel: ‘Bekentenissen van generatie Y’ een tikje misleidend. Uit ervaring weet ik dat deze generatie bestaat uit meer dan alleen hogeropgeleide jongeren die in de stad wonen. Het zou het boek completer hebben gemaakt als andere jongeren ook aan het woord waren gekomen.

Karin Verheij, loopbaancoach voor 20’ers & 30’ers

Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty: