ma 30 mei 2022
Anno 2022 moet een baan niet alleen leuk zijn en een fijn salaris opleveren, het werk moet er ook toe doen. Waarom vinden werknemers het steeds belangrijker om zingeving te vinden in hun werk? En hoe vind je die betekenis?
Betekenisvol werk doen
Janneke Oostrom, universitair hoofddocent hrm en organisatiegedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), ziet dat steeds meer werknemers verlangen naar betekenisvol werk. Waar komt die behoefte vandaan? Deels vanuit een luxepositie, legt ze uit. De arbeidsmarkt is momenteel krap, als werknemer heb je de keuze om van baan te wisselen. “In zo’n situatie denken we meer na over betekenisvol werk. Je vraagt je af of dit wel de juiste baan voor jou is, of dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging.”
De coronapandemie heeft het verlangen naar betekenisvol werk ook aangewakkerd, vertelt ze. “Mensen hadden natuurlijk meer tijd om te reflecteren. Hoe draagt jouw baan bij aan je eigen ambities en wat draagt je werk bij aan de maatschappij?”
Voelen dat je impact maakt
Maar wat ís precies zinvol werk? Oostrom legt uit dat betekenis vinden in het werk met verschillende dingen te maken heeft. Zo helpt het als je ziet hoe jouw takenpakket bijdraagt aan de missie van het bedrijf of de maatschappij. Dan zie je het nut in van je baan.
Ook is het belangrijk dat je jouw vaardigheden kunt gebruiken in het werk. “Uit onderzoek blijkt ook dat groei en ontwikkeling daarbij belangrijk zijn. Dus als je op je werk ruimte hebt voor persoonlijke groei, of je krijgt de kans om een opleiding te volgen, voel je je betekenisvoller.”
Meer zingeving door ontwikkeling
Een opleiding volgen of jezelf ontwikkelen kan helpen om zingeving te vinden in je werk. Wil je meteen iets doen om je baan meer betekenis te geven? Vraag jezelf dan af welke aspecten van het werk je het gelukkigst maken. Hoe kunnen die taken een grotere rol spelen in je werkleven? Vervolgens zou je aan je baan kunnen sleutelen. Dit wordt ook wel job crafting of baanboetseren genoemd.
Voor leidinggevenden geldt dat ze de missie en het verhaal van de organisatie aan hun mensen moeten vertellen. Zo wordt voor werknemers duidelijker wat hun baan voor nut heeft. Volgens Oostrom spelen ook de relaties met collega’s een belangrijke rol als het gaat om betekenisvol werk. Wees je hier als leidinggevende van bewust, zorg voor teamgevoel en vermijd conflicten tussen werknemers. (bron: Intermediair)