Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) kunnen medewerkers gratis gebruikmaken van loopbaantrajecten, een initiatief dat hun duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling bevordert. Loopbaancoaches Nanette Compeer en Nicole van Dijk, werkzaam bij het Learning & Career Centre (LCC), bieden toegankelijke en professionele career coaching, waarbij medewerkers zonder tussenkomst van leidinggevenden begeleiding kunnen aanvragen. Dankzij een flexibele schil van externe coaches kunnen trajecten doorgaans binnen enkele maanden starten. Met trajecten van drie tot zes maanden bouwen de coaches een sterke band op met medewerkers, waardoor echte stappen mogelijk worden. Bovendien dragen ze inzichten uit deze begeleiding bij aan beleidsontwikkeling binnen de universiteit.
Ervaringsgerichte aanpak
Medewerkers die zich aanmelden voor career coaching starten met een kort telefoongesprek om hun vraag te verhelderen. Als er geen plek is bij de interne coaches, wordt een passende externe coach gezocht. Na het gesprek ontvangt de medewerker een mail met ‘wachtverzachters’ zoals online tests en trainingen om alvast mee aan de slag te gaan.
Bij de coaching maken Nanette en Nicole gebruik van een ervaringsgerichte aanpak: het doel is dat mensen iets gaan doen en ervaren. Denk aan een competentiespel, werken met vloerankers, een outdoorsessie in de natuur of een visualisatie. ‘Mensen die op een universiteit werken, zijn vooral gewend hun ratio te gebruiken. Bij een ervaringsgerichte aanpak worden beide hersenhelften gestimuleerd en dat kan leiden tot heel nieuwe ideeën en inzichten’, licht Nicole toe.
Kwaliteit van loopbaancoaching
Met de handreiking loopbaanadvies van SoFoKleS kunnen universiteiten de kwaliteit van hun loopbaanadvies onder de loep nemen en verder verbeteren. Deze handreiking is – naar aanleiding van een afspraak in de cao Nederlandse Universiteiten – tot stand gekomen in samenwerking met loopbaanadviseurs en hr-verantwoordelijken voor loopbaanadvies aan universiteiten. Nanette: ‘Het is fijn dat er concrete punten in staan waarmee je loopbaanadvies verder kunt professionaliseren. Loopbaancoaches op universiteiten kunnen hier zo mee aan de slag.’
Naar een volgende stap in de loopbaan
Het gesprek tussen medewerker en leidinggevende is belangrijk in iemands ontwikkeling. Nanette: ‘We stimuleren medewerkers om met hun leidinggevende in gesprek te gaan over de huidige en gewenste taken. Wij bieden ze daarbij ruggensteun door ze eerst te laten nadenken over vragen als: wat wil ik precies, waar zit mijn toegevoegde waarde? Zodat ze voorbereid het gesprek kunnen aangaan en vertellen wat ze echt nodig hebben. De uitkomst van zo’n gesprek kan zijn dat iemand doorstroomt naar een andere functie, intern of extern. Maar ook job crafting is een mogelijkheid: het zo aanpassen van de functie dat de medewerker weer meer werkplezier krijgt. Als medewerkers de EUR moeten verlaten doordat hun dienstverband eindigt, kunnen ze de laatste zes maanden ondersteuning krijgen van de casemanagers ‘job to job’.’
‘Het belangrijkste vinden we dat career coaching leidt tot meer eigen regie bij medewerkers. Dat ze door de loopbaanbegeleiding een volgende stap kunnen zetten en daardoor uiteindelijk meer plezier en voldoening uit hun werk halen. Dat zorgt voor blije werknemers en daar worden wij ook blij van.’ (bron: SoFoKles)
Tips voor professioneel loopbaanadvies
Universiteiten die de kwaliteit van loopbaanadvies verder willen verbeteren, kunnen aan de slag met de handreiking loopbaanadvies van SoFoKleS. Daarnaast hebben Nanette en Nicole de volgende tips:
- Maak een plan met een duidelijke toekomstvisie: dit willen we bereiken en daar willen we over vijf jaar staan. Beschrijf daarin wat loopbaancoaching oplevert. Niet alleen qua kosten, maar kijk ook naar wat het medewerkers brengt.
- Neem vanaf het begin stakeholders mee in de plannen. Zij kunnen meedenken, je steunen en stimuleren op weg naar je doel.
- Als je eenmaal bezig bent met de aanpak, maak dan via monitoring en presentaties inzichtelijk wat het oplevert.
- Werk samen met beleidsadviseurs en andere collega’s die zich bezighouden met thema’s als duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie, zodat het beleid breder getrokken kan worden.
- Het is belangrijk dat je de steun hebt van een leidinggevende die in je gelooft. ‘Onze manager heeft ons de ruimte gegeven om career coaching te professionaliseren. Ze heeft zelf geen achtergrond in coaching, maar vertrouwt er volledig op dat wij doen wat nodig is. Dat is waardevol.’